עלה והצלח - סיפורי הצלחה על שילובם וקידומם של דיירים ברשת מרכזי עלה

  עלה והצלח - תמצית
  עלה והצלח - ספר מלא

 

רשת מרכזי עלה הוקמה בשנת 1982 על ידי הורים לילדים עם מוגבלויות במטרה להעניק בית חם ולתת מענה טיפולי ושיקומי לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית בינונית או קשה, לעתים אף עם מורכבות רפואית. כיום עלה מפעילה ברחבי הארץ ארבעה מרכזים המעניקים טיפול מקצועי ליותר מ-650 תינוקות, ילדים, מתבגרים ומבוגרים. חלקם מתגוררים במרכזים בתנאי פנימייה, וחלקם מוסעים אליהם לצורך קבלת טיפולים ולצורך השתלבות במרכזים. המרכזים בבני ברק, ירושלים, גדרה והנגב פועלים כמלכ"רים הרואים את ייעודם בהענקת שירותים בתחומי הדיור, הרפואה, הסיעוד, מקצועות הבריאות, השיקום, החינוך המיוחד ופעילויות הפנאי. 


 

צוותי עלה רואים בלמידה מתמשכת אורח חיים. לאור זאת, במהלך שנת 2015 פנו אנשי עלה ליחידה ללמידה מהצלחות וללמידה מתמשכת במערכות חברתיות במכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל בבקשה לבצע תהליך מובנה ושיטתי של איתור, תשאול ותיעוד סיפורי הצלחה העוסקים בשילובם של דיירי עלה בתחומי חיים מרכזיים. את עשרת סיפורי ההצלחה שתועדו בחרו חברי הצוות המוביל של עלה, בשיתוף מלוות הלמידה מן היחידה ללמידה מהצלחות. תהליך התשאול, שנעשה על פי המתודה "למידה מהצלחות העבר – המתודה הרטרוספקטיבית" שפותחה במכון, חשף ידע מקצועי שהיה ברובו סמוי ולא מתועד. מלמידת הסיפורים הופקו 16 עקרונות פעולה משותפים אשר הובילו להצלחות.


אלה הן דוגמאות של עקרונות פעולה:

  • שיתוף הדיירים במגוון רחב ועשיר של פעילויות
  • מתן טיפול פרטני על פי צורך, באופן מובנה ומסודר
  • השתלבות בקהילה, מחוץ לגבולות המרכז
  • "להיות כמו כולם" – נורמליזציה של החיים.


בחלקו הראשון של הספר מוצג רקע על ארגון עלה ועל מתודת הלמידה מהצלחות. בפרק הראשון בחלק זה מובא מידע על ארגון עלה ועל ארבעת מרכזיו ומוצגים המודל והערכים העומדים בבסיס העבודה במרכזים; בפרק השני מובא מידע על תפיסת העולם העומדת בבסיס הלמידה מהצלחות וכן תיאור תמציתי של המתודה הרטרוספקטיבית ושל אופן יישומה; בפרק השלישי מוצג תהליך העבודה שהוביל לכתיבת הספר. בחלק השני של הספר מוצגים 16 עקרונות הפעולה המשותפים שעלו מתוך עשרת סיפורי ההצלחה. העקרונות מומחשים באמצעות דוגמאות מתוך הסיפורים. בחלקו השלישי של הספר מובאים עשרת סיפורי ההצלחה אשר שימשו להפקת עקרונות הפעולה.


התובנות המובאות בספר ישמשו משאב ללמידה הדדית ולפיתוח מקצועי של הצוותים הטיפוליים, החינוכיים והניהוליים במרכזים, וכן של בעלי תפקידים העובדים עם אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים בישראל. 


ספר זה והמחקר שעליו הוא מתבסס נערכו בסיוע קרן הארי ויינרייב לקידום ילדים.

 


 

 
מספר קטלוגי: פמ-16-74
דלג על בר תחתון
בר תחתון
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד