פיתוח שירותים מותאמי-תרבות לילדים ולבני נוער ערביים בסיכון

11/05/2015

 בינואר 2015, אירח המכון את סמינר גנץ-זאהלר על רווחת ילדים, שעסק בחשיבות של התאמה תרבותית של תכניות ושירותים לאוכלוסייה הערבית בישראל.

קרוב ל-100 אנשי מקצוע מתחום השירותים החברתיים מקהילות ערביות ויהודיות התכנסו עם החוקרים במטרה להתמקד בסוגיה החשובה של התאמת תכניות לקהילות בעלות מאפיינים תרבותיים ייחודיים, במקרה זה אוכלוסיית ערביי ישראל. זאת על רקע המאמצים להתאים תכניות במסגרת °360  – התכנית הלאומית לילדים ולנוער בסיכון , המטפלת בצורכי ילדים ונוער בסיכון ברחבי ישראל, והכוללת את כל הקהילות הערביות בארץ.

 הסמינר נערך על בסיס שיתוף פעולה בין שני אגפים במכון – מרכז אנגלברג לילדים ולנוער ו היחידה ללמידה מהצלחות ולמידה מתמשכת במערכות חברתיות . כל אחד מהם מתמודד עם הסוגיות של רגישות תרבותית מנקודת מבט אחרת – מרכז אנגלברג נוקט בשיטה מערכתית, "מלמעלה למטה", ואילו היחידה ללמידה מהצלחות עובדת מהשטח, "מלמטה למעלה".

טלל דולב, מנהלת °360 ולשעבר מנהלת מרכז אנגלברג, הביאה סקירה של המטרות והאסטרטגיות של התכנית הלאומית ביחס למגזר הערבי. עקב השירותים הדלים הקיימים לילדים ערבים בסיכון, °360 נתנה קדימות מיוחדת להרחבת השירותים למגזר זה, במטרה לסגור את הפער. לאור זאת, חשוב להתמודד עם הסוגיה של התאמה תרבותית, כדי שהשירותים יהיו מיטביים.

לאחר מכן, הציגה חוקרת המכון פידא ניג'ם את עבודת המכון בתיעוד החסמים התרבותיים העיקריים העומדים בפני הערבים בישראל ובפיתוח אסטרטגיות להתמודד עמם, על בסיס סקירה מפורטת של הספרות המקצועית. פידא הדגישה שבגלל החשיפה הרבה לחברה הישראלית, הערבים בארץ שונים מרוב האוכלוסיות הערביות במזרח התיכון ובעולם – ועל כן ההתאמה התרבותית של תכניות ושירותים חייבת להיות מותאמת לישראל. לדבריה, האתגר של התאמה תרבותית מורכב עוד יותר עקב ההטרוגניות של הקהילה הערבית.

ראניה הריש מסאלחה, מנהלת שירותי הרווחה במזרח ירושלים, ציינה שבעבר, התאמה תרבותית לא הייתה אלא שימוש באנשי מקצוע דוברי ערבית. היא שיבחה את תרומת המכון בקידום ההבנה שהתאמה תרבותית מורכבת הרבה יותר, ושמערכת שירותי הרווחה צריכה לנקוט בגישה מתוחכמת יותר בהתמודדות עם הצרכים המיוחדים של האוכלוסייה הערבית.

במחצית השנייה של הסמינר, אירית אייזיק מן היחידה ללמידה מהצלחות וחיר נג'מי הרכז המקומי של °360 בכפר כנא, התמקדו בעבודת היחידה בגיוס אנשי מקצוע מן השורה הראשונה   לזיהוי, לתיעוד וללמידה מניסיונות מוצלחים שהיו להם בהתאמה תרבותית של תכניות.  

במושב האחרון הוצגו ונדונו שלושה תיאורי מקרה הנוגעים ליישום המעשי של שיטת הלמידה מהצלחות. כל המקרים התמקדו בסוגיות הקשורות לנורמות תרבותיות המשפיעות על היכולת לעבוד עם משפחות ערביות בתכנית °360. המקרים כללו עידוד אבות להשתתף בסדנאות הורות, קבלת הסכמה להשתתפות נערות בסיכון בתכניות, ותכנית לאמהות על נושאים הקשורים למיניות של בנותיהן. הדיון הניב תובנות חדשות בקרב המשתתפים, שהתייחסו לאפשרויות ליישום הלקחים גם בעבודתם הם.

בהתאם לשיטת הלמידה מהצלחות, נעשה שימוש בהצלחות שנדונו בסמינר לשם זיהוי עקרונות שניתן ליישם בתכניות המתבצעות בקהילות אחרות. הסיפורים יפורסמו בכרך מיוחד שיופץ בהרחבה לשימושם של קבוצות אחרות בישראל העוסקות בהתאמה תרבותית של שירותים.

 

 
 

דלג על בר תחתון
בר תחתון
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד