סדנה להכשרת מלווי למידה- רקע ונושאי הלמידה

2/08/2012

הסדנה תפתח בדצמבר 2012 ויתקיימו בה שלושה-עשר מפגשים קבוצתיים בני ארבע שעות כל אחד, אחת לשבועיים בימי שלישי במאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל בירושלים. כמו כן, יתקיימו מפגשים אישיים ופרקטיקום.

 

מועמדים מתבקשים לשלוח קורות חיים ומכתב המסביר את התעניינותם בנושא לדוא"ל: jonabeth@jdc.org.il . בשאלות ניתן לפנות לבת' זיסמן: 02-6557468
תנאי קבלה: תואר אקדמי, ניסיון בעבודה עם/ בתוך ארגונים חברתיים או עסקיים, הקבלה מותנית בראיון
מחיר: 4,800 ₪
 

 

 

אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני מערכות חברתיות ועסקיות, הוא שמירה על יכולת התחדשות והערכות מתמדת למציאויות ולתנאים המשתנים תדיר, באופן שימשיך לשרת כראוי את קידום מטרותיהן. בעידן הגלובליזציה, בו קצב השינויים מהיר ולעיתים בלתי צפוי, העמידה באתגר זה קשה עוד יותר וקריטית לשמירה על המשכיות מערכות אלה ועל מידת הרלוונטיות שלהם.

היחידה ללמידה מהצלחות וללמידה מתמשכת במערכות חברתיות מנסה להתמודד עם אתגר זה מאז החלה את פעילותה בשנת 1995 במאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל. את היחידה הקים פרופ' יונה רוזנפלד, אשר עסק שנים רבות ברעיון הלמידה מהצלחות והלמידה המתמשכת ובליווי של ארגונים לשירותי אנוש. היחידה מעניקה כלים ללמידה ארגונית מתמשכת ולשיפור השירות של ארגונים ומערכות. מתודות הלמידה שפותחו ביחידה מאפשרות לצוותים בארגונים לעבד ידע מקצועי שהיה עד כה חבוי ולהפכו לגלוי ומכוון לפעולה, תוך הבנייה של תהליכי שינוי ופיתוח הצומחים מהשטח, ותוך למידה משותפת העוסקת בהרהור ותהייה תוך כדי עשייה.

עד כה פיתחה היחידה שלוש מתודות מרכזיות לעבודה:

  1. המתודה הראשונה: "למידה מהצלחות העבר - המתודה הרטרוספקטיבית": המתודה מתמקדת בפיתוח יכולתן של מערכות ללמוד מהצלחות העבר. למידה זו מאפשרת את זיהוי הידע הסמוי באמצעות בוננות והפיכתו לידע מכוון לפעולה, הניתן ליישום גם בעתיד. הלמידה מתרחשת בסדנאות למידה באמצעות חקר סיפורי הצלחה, תיעודם והפצתם. התהליך מיועד להפיק ולהפיץ ידע שיקדם את הפרקטיקה, לשקף את הצלחת המערכת, להרחיב את הידע המקצועי, לעורר שיח על תפיסות ועמדות, לעודד פתיחות בין המשתתפים ולעורר את המערכת לבצע את השינויים הנחוצים בה.
  2. המתודה השנייה: "המסע בעקבות שאלת הלמידה - המתודה הפרוספקטיבית": המתודה מיועדת להיטיב את העשייה, מתוך התמודדות עם סוגיה לא פתורה. לשם הפעלת המתודה מזוהה תחום שנדרש בו שינוי בארגון ומנוסחת שאלת למידה. בשלב הבא, נבנית ומופעלת תוכנית פעולה אופרטיבית אשר מיועדת להשגת היעדים שהוצבו ונוסחו על ידי חברי קהילת הלמידה.
  3. המתודה השלישית: "למידה על למידה: המתודה לקידום הלמידה המתמשכת למען העשייה":  המתודה נועדה לזהות ולפתח את דפוסי הלמידה המשותפים של חברי קהילת הלמידה. בסדנת הלמידה מתבוננים יחדיו כיצד מתרחשת הלמידה, שמטרתה לכונן למידה מתמשכת במערכת. נתונים אלה נאספים במהלך מפגשי הלמידה הקודמים שתועדו הן במתודה הראשונה והן בשנייה (כמענה לשאלה: "איך למדנו?"). נתונים נוספים נצברים באמצעות איסוף נתונים מובנה, המאתר את דפוסי הלמידה שתרמו לקידום הלמידה מחד או עיכבו אותה מאידך. לאור נתונים אלה מאפשרת המתודה ניסוח שאלות למידה ובניית תכניות פעולה למען קידומה של הלמידה למען העשייה.

 

בין הנושאים שילמדו בסדנא:

  • למידה- הוראה- הדרכה ומה ביניהן?
  • השימוש בשלוש המתודות ליצירת למידה מתמשכת ולפיתוח ארגוני
  • זיהוי ועיצוב השותפות התורמת ללמידה למען עשייה
  • סוגיות לא פתורות כהזדמנות ללמידה ולפיתוח
  • למידת עמיתים ואוטונומיית הלומד
  • בוננות (רפלקציה)- זיהוי ה"עיקר הסמוי מן העין"
  • עיצוב זיכרון ארגוני למען המשכיות הלמידה
  • הנחלת הלמידה המתמשכת כדרך התמודדות עם שינויים
  • זיהוי ידע מכוון לפעולה ועקרונות הפעולה המשותפים והייחודיים
  • ההערכות הארגונית המכוונת לאוכלוסיית היעד


 

תמצית מידע על מלווי הלמידה בסדנה להכשרת מלווי למידה

 

פרופ' יונה רוזנפלד

  • ראש היחידה ללמידה מהצלחות וללמידה מתמשכת במערכות חברתיות במאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל.
  • פרופ' לעבודה סוציאלית ומנהל לשעבר של בית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית בירושלים.
  • חתן פרס ישראל לעבודה סוציאלית.
  • בעבודתו עוסק רבות בתרומה לאוכלוסיות החיות בהדרה ולמערכות השירותים עבורן.
  • מוקד התעניינותו הוא הנחלת למידה מתמשכת במערכות חברתיות דרך למידה מהצלחות.


שרית אלנבוגן-פרנקוביץ'

  • סגנית מנהל היחידה ללמידה מהצלחות וללמידה מתמשכת במערכות חברתיות ומנהלת פיתוח ארגוני במאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל.
  • בעלת תואר ראשון במינהל החינוך וספרות עברית, בעלת תעודת הוראה בספרות עברית ותואר שני בסוציולוגיה של החינוך.
  • בוגרת קורס להכשרת יועצים ארגוניים.
  • בוגרת בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית.
  • שימשה במהלך כעשור חוקרת בכירה במכון ברוקדייל וכמלוות למידה במגוון ארגונים.
  • מרצה באוניברסיטה העברית בנושא הערכת תוכניות. 


רותי בירן

  • בעלת תואר ראשון בחינוך מיוחד.
  • הייתה רכזת הטמעה ארצית, מטעם משרד החינוך, של התוכנית "למידה מהצלחות כמנוף ללמידה בית ספרית", ועוסקת במשך שנים בליווי למידה.
  • ניהלה מרכז למידה לקידום ילדים עם צרכים מיוחדים וליקויי למידה. 
  • עסקה במשך שנים רבות בהוראה, הנחייה  והדרכה של מורים.
  • מאמנת אישית עם התמחות באימון אישי לאנשים עם לקויות למידה והפרעות קשר וריכוז.

 

ד"ר ארנה שמר

  • בעלת תואר שלישי בעבודה סוציאלית.
  • עובדת ביחידה ללמידה מהצלחות ולמידה מתמשכת במערכות חברתיות, במאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל.
  • מרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית, האוניברסיטה העברית.
  • בעלת הכשרה בגישור, אימון בקבוצה וליווי למידה.
  • עוסקת בפיתוח תהליכי למידה, כתיבה, מחקר והנחיה בעיקר בתחומים: עבודה עם קהילות, עבודה בין תרבותית ותהליכי שיתוף ושותפות.
דלג על בר תחתון
בר תחתון
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד