עקרונות להצלחה בשירותים לאנשים עם מוגבלויות

1/01/2017

אחת הדרכים שבהן מכון ברוקדייל מקדם פיתוח של שירותים חברתיים היא מתן עזרה בפיתוח תהליכים של למידה ארגונית. דרך זו כוללת שיתוף פעולה עם ארגונים במטרה לזהות את העקרונות המובילים להצלחה ומחזקים אותה.


לאחרונה פרסם המכון שני ספרים המתעדים את שיתוף הפעולה שלו עם ארגונים שמשרתים אנשים עם מוגבלויות. בפרסומים אלו נכללים העקרונות להצלחה שאותם זיהו הארגונים באמצעות השיטה הייחודית למכון ברוקדייל, "למידה מהצלחות".


הספר הראשון הוא "עלה והצלח: סיפורי הצלחה על שילובם וקידומם של דיירים ברשת מרכזי עלה", המתעד את שיתוף הפעולה של מכון ברוקדייל עם עלה, הרשת הגדולה בישראל לטיפול בילדים, בני נוער וצעירים עם ריבוי מוגבלויות קשות.

 

חוקרות המכון כאן, שרית אלנבוגן-פרנקוביץ' ועירית אייזיק, עזרו לצוות עלה לזהות ולגבש 16 עקרונות מנחים בעבודתם. עקרונות אלו עוסקים בין השאר בשאלות איך לספק טיפול מובנה, אחד-על-אחד, המותאם לצרכים אישיים; איך לשלב דיירים בקהילה הרחבה יותר; ואיך "לנרמל" ככל האפשר את חיי הדיירים ולהפוך את חייהם למשמעותיים יותר .


העקרונות מוצגים באמצעות חקרי מקרה אחדים המתמקדים בבני נוער ובצעירים עם מוגבלות פזית ושכלית התפתחותית בינונית או קשה. 


מכון ברוקדייל ועלה השיקו את הספר ביום עיון ארצי בירושלים בחודש יוני האחרון. בקהל השתתפו יותר מ-150 איש, ובהם נציגי ממשלה בכירים, שורה ארוכה של אנשי מקצוע מעלה והקהילה מקצועית הרחבה יותר וכן משפחות של ילדים עם מוגבלויות.


חברת הכנסת שולי מועלם דיברה על החשיבות שבמתן הזדמנויות שוות לאנשים עם מוגבלויות, כדי שיוכלו לחיות חיים בעלי משמעות. היא שיבחה את היוזמה המשותפת למכון ברוקדייל ולעלה, שנועדה לזהות ולהטמיע את העקרונות להשגת מטרה זו.   


 

גברת מיכל הרצוג בירכה מטעם קרן דורסט, מייסדת קרן הארי ויינרייב לקידום ילדים שבמכון. קרן ויינרייב תמכה בהכנת הספר ובהפצתו. הרצוג הדגישה עד כמה חשובים המאמצים להוסיף ידע באמצעות תיעודם של עקרונות פעולה מוצלחים ויעילים.


הספר השני, "מה בעצם עשינו?: סיפורי הצלחה של מרכזי תמיכה לסטודנטים עם לקויות למידה", מדווח על פעילות משותפת של מכון ברוקדייל עם מופ"ת, מכון לאומי לפיתוח ולמחקר בהשכלה גבוהה.   


ברחבי הארץ יש 55 מרכזי תמיכה המשרתים יותר מ-20 אלף סטודנטים עם מוגבלויות במוסדות להשכלה גבוהה. מרכזים אלו נוקטים גישה הוליסטית כדי לעזור לסטודנטים למצוא את דרכם בסבך המורכבויות שבחוויה האוניברסיטאית ולהגביר את הצלחתם האקדמית.


חוקרי המכון עבדו בשיתוף המנהלים והצוותים של 12 מרכזים כדי לזהות את עקרונות הפעולה שתרמו להצלחת הסיוע שנתנו לסטודנטים. עקרונות אלו מוצגים ב-17 חקרי מקרה, ויחד הם יכולים לשמש חוברת הדרכה לצוותים בכל המרכזים.  


מפגש משותף למכון ברוקדייל ולמופ"ת התקיים בתל אביב בחודש יולי האחרון כדי להשיק את הספר ולעורר שיח ציבורי בשאלה איך לאפשר לצעירים אלו לממש את הפוטנציאל הגלום בהם.


עבודתם המשותפת של מכון ברוקדייל ומופ"ת מייצגת התקדמות חשובה בידע המקצועי בסוגיה איך למלא בדרך הטובה ביותר את צורכיהם של אנשים עם מוגבלויות.

דלג על בר תחתון
בר תחתון
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד