ספטמבר

 

Kadaza – עמוד שער ויזואלי לווב

Kadaza – עמוד שער ויזואלי לווב

Kadaza הוא מדריך ששם לו ליעד לשמש כעמוד שער לווב כפי שהגדיר זאת באתר : "Let's create world's most reliable website encyclopedie".

האתרים במדריך נבחרים על ידי צוות המפתחים ומסודרים בקטגוריות נושאיות . אפשר לדפדף בקטגוריות השונות גם על פי רשימה אלפביתית. האתרים בכול אחת מהקטגוריות מוצגים בצורה ויזואלית – מוצג הלוגו של כול אחד מהאתרים. בנוסף למנשק הוויזואלי שמקל על הניווט, הקטגוריות מוגדרות בצורה שמקלה על הדפדוף, כולל הגדרת פונקציות פעולה ולא רק שמות. כך למשל באות "c" אפשר למצוא create a website" " או "create blog" ובדפים המקושרים אפשר לראות בצורה ויזואלית יישומים רלוונטיים.

כפי שמוגדר באתר, Kadaza הוא למעשה תוצאה של מחקר שמצא שרק חלק קטן מאתרי הווב נמצא בשימוש אינטנסיבי ואת אותם אתרים בחרו מפתחי המנוע להציג כדי להקל על החיפוש.

כפי שצוין לעיל האתרים הם אתרים נבחרים . למפתחי אתרים יש אופציה לשלוח את כתובות עמודי הבית שלהם כדי להכלילם במדריך.

מאפיין נוסף של Kadaza בהתאם למטרה המוצהרת שלו לשמש כדף שער ויזואלי לווב היא האפשרות בעמוד הבית לחפש בכול אחד ממנועי החיפוש העיקריים – גוגל, יאהו, בינג וגם ב- Youtube וב- Wikipedia. בנוסף אפשר להגביל את החיפוש לאתרי ווב, וידאו ותמונות .

קיימת אפשרות גם להתאמה אישית של הדף.

Kadaza אמנם אינו יישום חדש אך הוא גדל ומתחדש מדי יום , הוא לא כל כך מוכר ואולי כדאי להכירו.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב
iSEEK -Education – מנוע חיפוש ייעודי לתחום החינוך

iSEEK -Education – מנוע חיפוש ייעודי לתחום החינוך

iSEEK -Education כפי שכתוב באתר הוא מנוע חיפוש שכולל אתרים איכותיים ומיועד לסטודנטים, מורים ולקהל הרחב. אפשר להגביל מראש את החיפוש למקורות מתחום החינוך על ידי בחירה בלשונית Education , להרחבת החיפוש אפשר לבחור בלשונית Web.

למנוע החיפוש יש מספר מאפיינים ייחודיים שהופכים את החיפוש לאיכותי ונוח יותר. הוא תומך בחיפוש בשפה טבעית, בתהליך החיפוש הוא יוצר on the fly אשכולות בהם אפשר לעדן את שאילתת החיפוש. האשכולות כוללים אשכולות נושאיים, מקומות, ארגונים, תאריך, ואשכולות ייחודיים לתחום החינוך: מערכי שיעורים, רמות חינוך ועוד. כמו כן אפשר לעדן את תוצאות השאילתה על פי מקור – iSEEK Authoritative ו- General Web . מקורות המידע בקטגורית ה- Authoritative הם מקורות שנבחרו ידנית על ידי אנשי חינוך ומתעדכנים מדי שבוע. יש לציין שבמעט החיפושים שערכתי, בניגוד למצופה, התוצאות בקטגוריה General Web היו רלוונטיות יותר .

הרשמה חופשית למנוע מאפשרת יצירת חשבון אישי בו אפשר ליצור ספרייה אישית של אתרים מועדפים ומנוע החיפוש מאפשר לחפש רק בה, דרך לשונית החיפוש MySeek שמתווספת לשתי לשוניות החיפוש הקיימות: education ו- Web . אפשר ליצור גם פורטל אישי ולהוסיף לו מבחר יישומים וגדגטים – Portlets מוצעים.

למשתמשים יש גם אפשרות להמליץ על אתרים להוספה למנוע. , האתרים המומלצים ייבחנו לצורך הכללתם במנוע על פי קריטריונים מוגדרים לאיכות

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב
Webicine – מנוע לחיפוש מידע חברתי רפואי איכותי בווב

Webicine – מנוע לחיפוש מידע חברתי רפואי איכותי בווב

הרבה חומר רפואי נמצא היום ברשתות חברתיות. לעתים החומר שנמצא ברשתות אלה חשוב ויכול לסייע הן לחולים והן לרופאים כי הוא בדרך כלל מידע עדכני ודינמי שמושתת לרוב על הניסיון וההתנסות של החולים והרופאים, אבל לעתים הוא יכול להיות גם מידע שגוי , לא מהימן ומטעה. לכן חשוב שהמידע יעבור בקרת איכות .

זוהי מטרתו של מנוע החיפוש – Webicine.

על פי מה שנכתב באתר, מנוע החיפוש כולל מקורות מידע איכותיים ומהימנים מיישומי ווב 2.0 – בלוגים, קבוצות בפייסבוק, טוויטר וערוצי יוטיוב. המנוע מכסה נכון להיום 5000 מקורות מידע, 140 נושאים ב- 20 שפות. אפשר לעדן את תוצאות השאילתה על פי אשכולות – קטגוריות נושאיות, סוגי מקורות ושפות

היעד של המנוע כפי שאופיין על ידי ארגון הבריאות העולמי וכפי שהוצג ב- Yale-, Stanford, Harvard הוא לאפשר לחולים ולאנשי המקצוע שימוש בטוח ויעיל ברשת האינטרנט. הצוות האחראי על המנוע כולל אנשי מקצוע ויועצים שנחשבים גּוּרוּאִים ב- e-health בתחומם וארצותיהם. מיסדה של Webicine הוא ד"ר Bertalan Meskó שידוע גם בשם Dr. Twitter or Dr. House on Twitter ומראיון עימו שפורסם ב- 17 ביוני 2013 אפשר ללמוד על תהליך העבודה ב-Webicine – תהליך שמטרתו להבטיח איכות.

מקור: בלוג הספריות של אוניבריסטת תל-אביב
eScholarship – אוניברסיטת קליפורניה מאמצת את מדיניות הגישה הפתוחה

eScholarship – אוניברסיטת קליפורניה מאמצת את מדיניות הגישה הפתוחה

ב- 24 ביולי 2013 אוניברסיטת קליפורניה הצהירה על מחויבותה למדיניות הגישה הפתוחה, ובכך הצטרפה ללמעלה מ- 175 אוניברסיטאות שאמצו מדיניות דומה. במסגרת מדיניות זו היא מתחייבת שמאמרי המחקר של אנשי הסגל ב- 10 קמפוסים באוניברסיטה יהיו חופשיים לציבור ללא תמורה. אנשי הסגל ב- 10 הקמפוסים באוניברסיטה מונים למעלה מ- 8000 איש ומספר הפרסומים שלהם נאמד ב- 40000 פרסומים מדי שנה.

על ידי הענקת הרישיון לאוניברסיטת קליפורניה לפני הסדר כלשהו עם המולים , אנשי הסגל יכולים לפרסם את מחקריהם, לעשות בהם שימוש חוזר למטרות שונות ולשנותם למחקרים עתידיים.

מאמרי המחקר נגישים דרך הפלטפורמה eScholarship - שמשמשת את אנשי הסגל של האוניברסיטה כפלטפורמה להוצאה לאור בגישה פתוחה ואת המשתמשים ברחבי העולם לגישה חופשית לחומרי מחקר.

מאגר המידע כולל מגוון חומרים מאמרים, ספרים ותזות. מבחינת משתמש הקצה הפלטפורמה eScholarship ידידותית וכוללת מגוון אופציות של חיפוש ודפדוף, כולל סינון לחומרים שפיטים.

מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב

דלג על בר תחתון
בר תחתון
בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד