יולי


 ZANRAN – מנוע חיפוש ייעודי לנתונים מספריים
 
ZANRAN הוא מנוע חיפוש ייעודי לנתונים סטטיסטיים. המנוע מחפש נתונים נומריים שמיוצגים בגרפים , בטבלאות ובתרשימים. מטרתו של המנוע היא לחלץ מידע נומרי מתוך קובצי PDF, Excel , קובצי html, PowerPoint ו- Word .
מידע כזה קשה לאתר בחיפוש במנועי חיפוש כלליים רגילים שמתמקדים בעיקר בחיפוש טקסט .
ZANRAN מאתר מיליוני תמונות ומחליט לגבי כל אחת האם היא כוללת תכנים מספריים בצורת גרף , טבלה או תרשים.
האלגוריתם מבוסס על טכנולוגיה של ראיה ממוחשבת שבעזרתה מתקבלת ההחלטה האם התמונה היא נומרית והדיוק על פי מה שנכתב באתר הוא בסביבות 98% – כך שיתכן שיתקבלו בתוצאות החיפוש לעתים רחוקות גם תמונות לא נומריות.
במנשק התוצאות בצד כל אחת מתוצאות החיפוש יש אייקון של סוג הקובץ ממנו נלקחה התוצאה. העברת העכבר על האייקון מאפשרת תצוגה מקדימה של האובייקט – גרף טבלה או רישום. לחיצה על האייקון או על הכותר פותחת את הקובץ בו נמצאים הנתונים המספריים שמיוצגים על ידי רישומים, גרפים או טבלאות.
על פי מה שנכתב באתר – מיפוי המידע הסטטיסטי בווב מתאפשר הודות לפיתוח תוכנה בקוד פתוח  ואחסון זול במחשוב עננים. מנוע החיפוש סורק חלקים גדולים ברשת אבל מפתחיו ישמחו על המלצות לאתרים טובים שאולי הוחמצו.
 
מקור:בלוג הספריות של אוניבריסטת תל-אביב
 
 
Gravee – מנוע חיפוש חברתי ופרסונליזציה של תוצאות החיפוש
 
Gravee הוא מנוע חיפוש חברתי.אפשר להגביל את החיפוש לאתרי ווב, תמונות, וידאו, חדשות, בלוגים ואתרים שסומנו כמועדפים.  על פי מה שכתוב באתר הוא מנוע על שבוחר את התוצאות שהוא מציג מתוצאות מנועי החיפוש הגדולים, ולאחר מכן מתאים את התוצאות למשתמש על פי ההעדפות ותחומי העניין שלו.
 
בנוסף להתאמת תוצאות החיפוש למשתמש, Gravee ממליץ על אתרי עניין ומשתמשים אחרים שיכולים לעניין את המשתמש.
בתוצאות החיפוש מוצגות תגיות שמתארות את פריט המידע, המשתמש יכול לסמן אם תוצאת החיפוש רלוונטית לו או לא, להוסיף את התוצאה לרשימת המועדפים, לראות משתמשים אחרים שהוסיפו את התוצאה לרשימת המועדפים, ולשתף את התוצאה בפייסבוק, טוויטר, מייספס או באמצעות הדואר.
פעולת הפרסונליזציה של תוצאות החיפוש מתבססת על הגדרת הפרופיל של המשתמש על ידי המשתמש כולל אתרי ווב שיש לו אם ישנם כאלה, ועל סמך התנהגות המשתמש ביחס לכל האופציות הקיימות בטיפול בתוצאות החיפוש שתוארו לעיל.
ובנוסף לכול, על פי מה שכתוב באתר מנוע החיפוש משתתף עד 70% מרווחיו מפרסומות עם בעלי האתרים שמופיעים בתוצאות החיפוש.
 
מקור: בלוג הספריות של אוניבריסטת תל-אביב
 
 
JournalTOCs – שירות חופשי של דפי תוכן
 
 שירות דפי תוכן חופשי נוסף שכדאי להכיר הוא  JournalTOCs -  יוזמה של Heriot-Watt University . נכון להיום כפי שכתוב באתר הוא כולל דפי תוכן של 16,522 כתבי עת מ- 852 מו"לים מתוכם 2183 כתבי עת בגישה פתוחה. מדיניות בחירת כתבי העת כפי שמוצהרת באתר מלמדת שכתבי העת שכלולים בשירות זה הם מדעיים ושפיטים וכוללים אופציה לשירותי RSS.
באתר יש אופציה לחיפוש ולדפדוף. אפשר לחפש כתבי עת על פי כותר ו- ISSN . אפשר לחפש גם מאמרים על פי מילות מפתח.
אפשר לדפדף על פי נושא ועל פי מו"ל. בתוצאות החיפוש בדפדוף על פי נושאים מקבלים את מספר כתבי העת על פי כל אחד מהנושאים ואפשר למיין את הרשימה על פי מספר כתבי העת בכל נושא. מתוצאות מיון זה עולה שהמאגר הוא רב תחומי ומכסה נכון להיום 74 תחומים . נכון להיום בראש התוצאות שמדורגות בסדר יורד על פי מספר כתבי העת נמצאים התחומים: רפואה, ביולוגיה, עסקים וכלכלה, הנדסה, מדעי המחשב, חינוך, היסטוריה, פיסיקה , כימיה, משפטים, מדעי המדינה, מדעי האדמה ופסיכולוגיה.
בכל אחת מהקטגוריות הנושאיות מוצגים שמות כתבי העת כשליד כל אחד מהם מצוין הססטוס שלו מבחינת גישה חופשית – פתוח כולו, חלקית או מחייב מנוי. כמו כן אפשר להירשם לשירותי ה- RSS של כל אחד מכתבי העת.
 
מקור: בלוג הספריות  של אוניברסיטת תל-אביב
 

 Scroogle ונטרול מאפיין הפרסונליזציה בגוגל
 
 מנועי החיפוש וגוגל בתוכם משתדלים להתאים את תוצאות החיפוש למשתמש. האלגוריתם של מנוע החיפוש גוגל עושה זאת בשיטות שונות . בתהליך הפרסונליזציה של תוצאות החיפוש נלקחים בחשבון גורמים רבים כגון המיקום , ip , ההיסטוריה של החיפושים, הקלקה על תוצאות החיפוש על ידי המשתמש ועוד.
גוגל מאפשר גם למשתמש להשפיע על תוצאות החיפוש כדי להתאימן לצרכי המידע שלו.
גם wonder wheel  המאפיין של מנוע החיפוש של גוגל שמאפשר הצגה ויזואלית ואשכול של תוצאות החיפוש יכול לסייע למשתמש להתאים את התוצאות לצורכי המידע שלו.
אבל לא תמיד המשתמש מעוניין בפרסונליזציה של התוצאות. לצורך נטרול הפרסונליזציה בגוגל אפשר להשתמש במנוע החיפוש Scroogle – מנוע זה מציג את תוצאות החיפוש מהאינדקס של גוגל ללא מאפייני הפרסונליזציה. הדבר ניכר בעיקר בחיפושים שבהם מאפיין הפרסונליזציה כמו מקום באים יותר לידי ביטוי.
 
מקור: בלוג הספריות של אוניברסיטת תל-אביב
   


 
 

דלג על בר תחתון
בר תחתון
בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד