למידה מהצלחות ותרומתה לאנשים החיים בעוני

14/01/2013
פרופ' יונה רוזנפלד ופרופ' ג'ק חביב


ביום שבו התחוללה אחת הסופות הסוערות בארץ מזה כמה עשורים, העזו כ-150 איש להתכנס בירושלים למרות מזג האוויר הסגרירי, כדי לחגוג יחד את יום הולדתו ה-90 של יונה רוזנפלד, חתן פרס ישראל לעבודה סוציאלית ומייסד המרכז ללמידה מהצלחות.

כראוי  באירוע מעין זה מנו הדוברים בזה אחר זה את תרומתו האישית והמקצועית של  פרופ' רוזנפלד לתחום העבודה הסוציאלית, למשל, הלמידה המשותפת מהצלחות בתהליך ביסוסה של למידה מתמשכת של פרטים ושל ארגונים כאחד. אחד משיאי הערב הייתה הרצאתה של פרופ' מיכל קרומר-נבו מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב בהשתתפות תלמידיה. בקורס שלה "הפרקטיקה של העבודה הסוציאלית בשינוי חברתי" עוסקים קרומר –נבו ותלמידיה (ערבים ויהודים) בלימוד ובתרגול של שיטתו של יונה רוזנפלד. פרופ' קרומר-נבו סיפרה שבמסגרת הקורס הוטל על כל אחד מתלמידיה לעבוד עם משפחה שחיה בעוני מתמשך ושעובדי אגף הרווחה לא מצאו דרך ללבה. עבודה זו הניבה סדרת סיפורים המשקפים את קשייהן של המשפחות העניות ואת הצלחותיהן לחולל שינוי בחייהן. במהלך הרצאתה הסבירה פרופ' קרומר-נבו את המסגרת המושגית לעבודה עם משפחות אלה, ותלמידיה תיבלו את דבריה בדוגמאות שהביאו מניסיונם בעבודתם עם המשפחות – כמעט כמו מקהלה יוונית.

היכולת להשתמש בשיטת הלימוד מהצלחות כדי לחולל שינוי בחייהם של בני אדם החיים בעוני הייתה נושא הרצאתו של ברונו טרדיו מתנועת העולם הרביעי, הפועלת כיום ב-40 מדינות. הוא ציין שאנשים החיים בעוני מתמשך נחשבים לאנשים שאינם מצליחים כלל והם מוגדרים בעיקר באמצעות כישלון. עוד הוא ציין שלעתים קרובות אנשים החיים בעוני נרתעים מלדבר על הצלחותיהם, משום שהם התרגלו להשתמש בכישלונותיהם כאמצעי לקבלת סיוע. טרדיו הסביר כי שיטת הלימוד מהצלחות סייעה בהדרגה לאנשים אלה להתגבר על חששם להעצים את הצלחותיהם וכך סייעה לשנות את הגישה של ספקי השירותים כלפיהם. טרדיו העלה הצעה חדשנית - לנסח עבור אנשי מדעי החברה מעין שבועת היפוקראטס על פי עקרונותיה של שיטתו של פרופ' רוזנפלד: "לערוך מחקרים לא כדי להרבות ידע או פרסום אלא כדי לשפר את חייהם של בני האדם."

חלקו המרתק ביותר של הערב היה אולי ההדגמה של ריאיון בשיטת "הלמידה מהצלחות" שערך פרופ' יונה רוזנפלד עם סטאס מורדכייב, מייסד העמותה מדור לדור לפיתוח קהילתי ליוצאי קווקז. אוכלוסיית היהודים ההרריים המכונים בארץ יוצאי הקווקז היא אחת הקבוצה המוחלשות ביותר בישראל כיום. מורדכייב סיפר כיצד הוא והארגון שהוא עומד בראשו שינו את ההכרה בצורכיה של אוכלוסייה זו ובה בעת החיו את גאוותה של האוכלוסייה במורשת העדה. היה זה מרתק לִצפּות ברוזנפלד דוחק במורדכייב לספר לו כיצד הוא ידע שהוא אכן הצליח בפעילותו, מה הוא עשה כדי לחולל את השינוי בקרב אוכלוסייה זו ואילו עקרונות פעולה אפשר לגזור מכך. היה מרגש לראות רב-אמן בפעולה; לראות כיצד ממחיש פרופ' רוזנפלד שבאמצעות שיטת הלימוד מהצלחות אפשר לסייע לאדם לנסח את העקרונות שהנחו את פעולותיו, כדי שגם אחרים יוכלו ללמוד מהם.

בדברי הסיכום שלו הודה פרופ' רוזנפלד לכל מי שהשתתפו באירוע ולמאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל שאִפשר לו לפתח את רעיונותיו וליישמם. לדבריו, המכון הוא דוגמה מובהקת למכון מחקר שבאמת מצליח לחולל שינוי. הוא ציין הן את מחויבותו המוחלטת של המכון לאוכלוסיות החלשות שהן אוכלוסיות היעד שלו והן את האיכות הגבוהה של מחקרי המכון. עוד הוא ציין, כי המכון אכן משמש דוגמה לארגון שכל הזמן בוחן ובודק את פעולותיו-הוא מתוך שאיפה מתמדת לשיפור.

בערב זה הודענו באופן רשמי על מינויהּ של גב' שרית אלנבוגן-פרנקוביץ כמנהלת היחידה ללמידה מהצלחות במכון.

 

במשך האירוע כולו שררה התחושה שאנחנו חוגגים עם פרופ' רוזנפלד לא רק את מה שהוא הצליח לעשות ולהשיג אלא גם את העובדה שהדרך שלפנינו עוד ארוכה ושעלינו -  מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל וגורמים רבים אחרים  -  עוד הרבה ללמוד ועוד הרבה לעשות. בברכתו המיוחדת לפרופ' רוזנפלד ציין אלן גיל, המנהל החדש של הג'וינט העולמי, ש-90 הוא הערך הגימטרי של המילה "לימוד" – אסוציאציה הולמת לאדם שמחויבותו ללמידה מתמשכת – הן של פרטים והן של ארגונים - כה גדולה.

 
באירוע נפלא זה איחלנו מכל הלב לפרופ' רוזנפלד בשם מאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל, הוועד המנהל וכל הצוות, מזל טוב.

 

 

לצפייה בכנס, לחץ כאן

 

לקבלת מידע נוסף על היחידה ללמידה מהצלחות ולמידה מתמשכת במערכות חברתיות, לחץ כאן 
 

 

פרופ' יונה רוזנפלד הקים את היחידה ללמידה מהצלחות ולמידה מתמשכת במערכות חברתיות במאיירס- ג'וינט מכון ברוקדייל שם משמש כיועץ בכיר.

פרופסור אמריטוס בבית הספר לעבודה סוציאלית ע"ש פאול ברוואלד באוניברסיטה העברית בירושלים, בו כיהן בקתדרה ע"ש גורדון בראון וכמנהל בית הספר.

 

בשנת 1998 זכה פרופ' בפרס ישראל והיה הראשון שקיבל פרס ישראל על מחקר בעבודה סוציאלית, כאות הוקרה על תפקידו הייחודי בפיתוח תחום העבודה הסוציאלית  ושירותי הרווחה בישראל.

 

פרופ' רוזנפלד חיבר יותר ממאה מאמרים וחמישה ספרים.

דלג על בר תחתון
בר תחתון
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד