זרקור על המרכז להבטחת איכות בשירותים חברתיים

1/12/2014

"האתגר שלנו הוא להבטיח שאוכלוסיות חלשות יזכו לשירותים ברמה גבוהה", מסבירה ד"ר תמר צמח-מרום, ראש המרכז להבטחת איכות בשירותים חברתיים במכון.

המרכז הייחודי להבטחת איכות בשירותים חברתיים במכון ברוקדייל פועל מאז שנות השמונים כדי לסייע למגזר הציבורי בשיפור איכות הטיפול באמצעות פיקוח טוב יותר. לשם כך הוא משתמש בשיטת הרף לפיקוח ולשיפוראיכות, שיטה שפותחה ומעודכנת כל הזמן על ידי המכון.

החל בשנות התשעים המכון פועל בשיתוף משרד הרווחה והשירותים החברתיים ליישום שיטת הרף כמעט בכל השירותים החוץ-ביתיים, בהתמקדות באוכלוסיות העיקריות שהמשרד משרת: ילדים ובני נוער בסיכון, קשישים, אנשים עם מוגבלויות ואנשים עם התמכרויות.  

שיטת הרף לפיקוח ולשיפור איכות חוללה מהפכה בפיקוח על שירותים חברתיים.

"כשאנחנו מתכננים מערכת, אנחנו מתחילים בעדכון הסטנדרטים והנהלים", אומרת צמח-מרום, "ואחר כך אנחנו מפתחים תהליכים וכלים כדי להבטיח שייושמו כהלכה".

להלן כמה מהשינויים העיקריים בתהליך הפיקוח על פי שיטת הרף:

·         שדרוג והגדרה ברורה של הסטנדרטים והנהלים;

·         קביעת מדדים כמותיים ואובייקטיביים במקום הערכות כלליות סובייקטיביות, המביאים בחשבון תשומות, תפוקות ותוצאות;

·         שילוב נקודת הראות של הלקוח בתהליך הפיקוח;

·         פיתוח תכנית עבודה מפורטת למסגרות נותנות השירות כדי לתקן ליקויים ולפקח מקרוב על תהליך היישום;

·         יצירת מסד נתונים כלל-ארצי ובו נתונים על איכות הטיפול שגופים שונים מספקים ועל מידת ההתאמה לסטנדרטים והנהלים של השירות, נתונים על הרקע והצרכים העיקריים של הלקוחות ונתונים על יישום תהליך הפיקוח;

·         מחשוב מלא של המערכת כולה;

·         תמיכה בתהליכי קבלת החלטות של הממשלה במה שקשור בפיתוח קווי מדיניות לאומיים ובקביעת סדרי עדיפות לפיקוח ולפעילויות מקדמות איכות.

ב-2015, יתמקד המכון בעבודה עם משרדי ממשלה אחרים, בין השאר בפרויקט עם משרד החינוך לשדרוג שיטת הפיקוח על פנימיות.

פעילות המכון בתחום של הבטחת האיכות היא דוגמה קלסית ליכולתו לעבוד מאחורי הקלעים עם ארגונים ממשלתיים כדי לחולל מהפך בשירותים החברתיים וכך להשפיע על חייהם של אזרחי ישראל הנזקקים ביותר.

דלג על בר תחתון
בר תחתון
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד