מחזקים את מערכת החינוך במגזר הערבי: למידה מהצלחות

13/05/2014

התאריך 13 במאי 2014 הוא אבן דרך חשובה במערכת החינוך הערבית בישראל: מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל בשיתוף עיריית קלנסווה ומשרד החינוך ערכו יום עיון שיוחד ולהתבוננות ולהתמקדות בשיטת הלמידה המשותפת מהצלחות ובשימוש בה כמנוף לשינוי חינוכי במגזר הערבי.

יום העיון היה שיאן של ארבע שנות פעילות:  יחידת הלמידה מהצלחות במכון פעלה בשנים אלו באינטנסיביות בבתי הספר של קלנסווה, אחת הקהילות הערביות החלשות מבחינה חברתית-כלכלית בישראל. מנהיגים ואנשי חינוך מערים ערביות במחוז המרכז בארץ באו ללמוד איך השתמשו עמיתיהם בשיטת הלמידה מהצלחות כדי ליצור אקלים חינוכי שידרבן ללמידה משותפת של צוות בית הספר ויטפח בקרב המורים ביטחון שכל אחד מהם יכול להיות סוכן שינוי. מאמץ זה התבטא בשיפורים מעשיים רבים:  החל בצמצום שיעורי הנשירה, דרך פיתוח תחושת המחויבות של התלמידים לסביבת בית ספרם וכלה בשיפור הישגי התלמידים.

שיטת הלמידה מהצלחות פותחה בשלושת העשורים האחרונים במאיירס-ג'וינט-ברוקדייל. על פי שיטה זו למידה מהצלחות משמשת זרז ליצירת סביבות המעודדות למידה משותפת מתמשכת בארגונים. התכנית הופעלה לפני ארבע שנים בגני טרום חובה בקלנסווה, ומאז הוחלה על כל רמות מערכת החינוך העירונית, ובהן בתי הספר התיכוניים. במסגרת התכנית הכשיר מכון ברוקדייל קבוצה של אנשי חינוך מקומיים לשמש "מלווי למידה" אשר יהיו מנהיגים עתידיים של התכנית.

אחד המדדים לחשיבותה של התכנית ברמה המקומית הוא העובדה שבראש ועדת ההיגוי שלה עומד ראש עיריית קלנסווה, מר עבד אלבאסט סלאמה. בדברים שנשא ציין ראש העיר בגאווה את שיתוף הפעולה עם המכון ואת ההשפעה החיובית על הקהילה. "אנחנו מקווים שאנשים מכל המגזרים בישראל יבואו לקלנסווה ללמוד מהצלחותינו", אמר.

מר טארק אבו חג'לה, מפקח משרד החינוך במגזר הערבי במחוז המרכז, הדגיש את התפקיד הייחודי שיש לשיטת הלמידה מהצלחות בחיזוק בתי הספר. "נדרש אומץ כדי להתחיל בתהליך של שינוי", הסביר, "ונדרש אומץ כדי לאמץ את המתודולוגיה של "למידה מהצלחות" בקלנסווה".

ניתוחי המקרה שהציגו מורים, מנהלי בתי ספר ויועצים חינוכיים במסגרת קבוצות הדיון הקטנות, הראו דוגמאות מוחשיות להשפעתה של נקודת הראות של "למידה מהצלחות". תמונה וציטוט של אלברט איינשטיין – "זוהי אי-שפיות לעשות את אותו הדבר שוב ושוב אך לצפות לתוצאות שונות" – קיבלו את פני המשתתפים באחת ההתכנסויות. סגן מנהל בית ספר תיכון פיתח את הרעיון בציינו, " 'למידה מהצלחות' אפשרה לנו הזדמנות לעצור רגע ולחשוב על מה שאנחנו עושים ולחולל שינויים אמתיים". אחד ממנהלי בתי הספר היסודיים הדגיש כיצד כולם בבית הספר שותפים לשיטת הלמידה מהצלחות – מנהלים, מורים ותלמידים – ואיך כולם מגבשים את התכנית ומקבלים עליהם אחריות ליישומה. 

באחד מבתי הספר מעטר "עץ הצלחות" את חדר המורים ועליו עדויות להצלחות חינוכיות שונות.

בין הנוכחים הייתה יושבת הראש של תת-הוועדה לילדים ולנוער, אנני סנדלר. "התרשמתי ביותר מהתכנית ומהשפעתה", אמרה. יום העיון "באמת הראה מקרוב איך התכנית יכולה לגרום לקבוצה שלמה של אנשים או לקהילה שלמה לנוע כולם באותו כיוון בעת ובעונה אחת למען טובת הכלל. ההתרגשות והגאווה שחש כל אחד מחברי הקהילה – מראש העיר דרך המורים ועד לתלמידים –  היו מחשמלות! הם היו בעלי הבית בפרויקט, הם חיו אותו, הם עצמם מדדו את הצלחותיהם, והם אלו המחויבים להמשיך ללמוד ולהשתפר."

בעקבות הצלחתה של קלנסווה ביישום "למידה מהצלחות" בהיקף עירוני, מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך וחברת הוועד המנהל של המכון, ביקשה מהמכון לקדם את הפצת התכנית בכל רחבי הארץ במסגרת תכנית החומש של המשרד לקידום החינוך במגזר הערבי. מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל ממשיך לעבוד בשיתוף פעולה עם מערכות החינוך בערים ערביות נוספות.

ולבסוף, המכון כותב ספר על תולדותיו של פרויקט קלנסווה ועל סיפורי ההצלחה הרבים. הספר יראה אור ב-2015.

פרויקט הלמידה מהצלחות בקלנסווה ויום העיון התאפשרו שניהם בזכות תמיכתה הנדיבה של קרן מרשל ויינברג לשיתוף פעולה ופיתוח מקצועי

דלג על בר תחתון
בר תחתון
דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד